Mamadou Lamine Doumbia
- Énergies renouvelables photovoltaïque et éolienne
- Convertisseurs électronique de puissance
- Machines électriques et entrainements à vitesse variable
- Qualité de l’énergie électrique
Mamadou Lamine Doumbia
UQTR
Énergies renouvelables photovoltaïque et éolienne Convertisseurs électronique de puissance Machines électriques et entrainements à vitesse...
Maude-Josée Blondin
Intelligent control and smart energy management techniques combined with technological advances have enabled the deployment of new operating systems in many engineering applications, especially in the domain of transport and renewable resources. Indeed, the control and energy management of transportation and renewable resources are shifting towards autonomous reasoning, learning, planning and operating. As a result, these techniques also referred to as autonomous control and energy management will become practically ubiquitous soon.
Maude-Josée Blondin
Sherbrooke
Intelligent Control and Smart Energy Management : Renewable Resources and Transportation Intelligent control and smart...
Miloud Rezkallah
Professeur. Spécialiste en conception, contrôle et design des microréseaux hybrides autonomes et non autonomes.
Intérêts de recherche :
• Microréseaux électrique (autonome et non autonome)
• Contrôle
• Gestion de la puissance
• Électronique de puissance
• Stockage de l’énergie
• Entrainement des machines électriques
• Véhicules électriques
• Qualité de l’énergie
• Intelligence artificielle
Miloud Rezkallah
UQO
Professeur. Spécialiste en conception, contrôle et design des microréseaux hybrides autonomes et non autonomes. Intérêts...
Mohamed Mohamedi
Depuis 2004, Mohamed Mohamedi est Professeur à l’Institut National de la Recherche Scientifique (INRS), Centre Énergie Matériaux et Télécommunications. Ses intérêts de recherche portent sur les technologies électrochimiques qui englobent les matériaux, les fondamentaux et les prototypes pour la recherche appliquée relative au stockage et à la conversion de l’énergie, notamment:
– Catalyseurs multifonctionnels nanostructurés pour des piles à combustible à alcool direct
– Catalyseurs autoportants avancés pour les batteries Zn-Air rechargeables
– Supercondensateurs hybrides respectueux de l’environnement utilisant à la fois des mécanismes de stockage de charge dans des condensateurs électrochimiques à double couche (EDLC) et des pseudocondensateurs à base d’oxydes métalliques.
– Sources d’énergie de piles à combustible biologiques enzymatiques implantables pour des applications médicales
– Simulation numérique et fabrication de systèmes énergétiques microfluidiques
-Capteurs électrochimiques pour la détection et la surveillance du diabète
Mohamed Mohamedi
INRS
Depuis 2004, Mohamed Mohamedi est Professeur à l’Institut National de la Recherche Scientifique (INRS), Centre...
Mihaela Cibian
À partir de 2019, Mihaela Cibian est professeure au Département de chimie, biochimie et physique de l’Université du Québec à Trois-Rivières (UQTR), ainsi que chercheuse à l’Institut de recherche sur l’hydrogène (IRH). Ses intérêts de recherche portent sur la photosynthèse artificielle, plus précisément les carburants solaires, et sur les applications de conversion d’énergie pour un développement durable. Son programme de recherche propose l’utilisation des outils et stratégies (de chimie) intelligente(s) – Smart (Chemistry) Tools and Strategies (S(C)TS) – pour développer des composés et des systèmes moléculaires et/ou hybrides, ainsi que des méthodes de recherche, ayant des caractéristiques pré-intégrées de régénération/ (auto)protection/ (auto)correction. Elle est aussi intéressée dans l’application de la planification stratégique pour une approche intégrée recherche-éducation au niveau universitaire.
Mihaela Cibian
UQTR
À partir de 2019, Mihaela Cibian est professeure au Département de chimie, biochimie et physique...
Mehdi Adda
Domaines de recherche :
- Science des données (data mining, représentation des connaissances, intelligence artificielle en général et apprentissage machine en particulier)
- Sécurité informatique
- Internet of Things (IoT) et ses applications à: Smart Health, Smart Homes, Smart Cities, Smart Industry et la résilience des systèmes informatiques
- Expériences transformatives avec les paradigmes des réalités augmenté/virtuelle/mixte, l’IoT et l’IA.
Mehdi Adda
UQAR
Domaines de recherche : Science des données (data mining, représentation des connaissances, intelligence artificielle en...
Mohamad Issa
Mr. Issa is a specialist in the field of renewable energy, marine electric propulsion and power distribution, with a doctorate in engineering from the University of Quebec in Chicoutimi (UQAC), and a master’s degree from the University of Quebec in Trois-Rivières (UQTR). He held the position of Director of Research and Development at AMH Canada from 2006 to 2012 and is a Research Associate at the Cégep de Rimouski (his CCTT) Innovation Maritime (IMAR), since April 2018.
Professor Issa is currently leading research projects related to the maritime industry (electric propulsion and green ports) and on the field of renewable energy and control systems based on artificial neural networks. Author of nearly 35 scientific publications in peer-reviewed international journals and a dozen chapter of books all over the world, Mr. Issa is a professor at the Maritime Institute of Quebec and an associate professor at UQAR. He co-supervises nearly 10 students at the Masters and PhD levels in connection with his research activities.
Mohamad Issa
UQAR
Mr. Issa is a specialist in the field of renewable energy, marine electric propulsion and...
Martin Désilets
Built on 9 years of experience as an industrial researcher at Alcan International Ltd and on 17 years in academia (7 yrs in mechanical engineering at Université de Sherbrooke (UdS) and 10 yrs in chemical and biotechnological engineering at UdS), the expertise of Pr. Martin Désilets covers mainly 2 domains: 1- thermal diagnostic and simulation of electrochemical reactors and 2- development of reduced models for process control purposes. His recent contributions in the numerical simulation of electrochemical systems helped to understand transport phenomena inside various engineering applications like aluminium reduction process, alumino-thermal reduction of niobium oxide, electro-reduction of CO2, production of metallic lithium or lithium ion batteries. His management experience with technological transfer is regularly used to help his R&D partners to design and optimize their production facilities.
Martin Désilets
Sherbrooke
Built on 9 years of experience as an industrial researcher at Alcan International Ltd and...
Marie Hébert
Assistant professor at the Université du Québec at Trois-Rivières (UQTR) in the department of mechanical engineering, Marie Hébert received her Ph.D. in Mechanical and Mechatronics engineering from the University of Waterloo in 2020. She developed her expertise in mechatronics and fluid dynamics. As a member of the Hydrogen Research Institute, she is actively involved in projects for the electrification of various vehicles with fuel cell systems. Her research interests include multiphysics systems, modelling, fuel cell systems, fluid dynamics, control, optimization of fluid supply, and microfluidics. She was awarded the Mechanical engineering medal in 2016 from Concordia University and has been the recipient of several scholarships such as the Nanofellowship from the Waterloo Institute for Nanotechnology, and the Canada Graduate Scholarships – Doctoral (CGS D) from the Natural Sciences and Engineering Research Council of Canada (NSERC).
Marie Hébert
UQTR
Assistant professor at the Université du Québec at Trois-Rivières (UQTR) in the department of mechanical...
Marc-Antoine Legault
Chargé de projets à l’Institut du véhicule innovant, Marc-Antoine Legault est ingénieur mécanique et possède une maîtrise en robotique de l’Université de Sherbrooke. Il a été responsable de nombreux projets de recherche en lien avec les véhicules électriques, appliqués, entre autres, aux technologies de batteries tractives Li-ion de grande capacité et de haute tension. Il a également mis sur pied un groupe de recherche sur les technologies de véhicules autonomes au sein de l’IVI. Son domaine d’expertise s’étend aussi aux simulations multiphysiques, à l’émulation de systèmes complexes de type « Hardware-in-the-loop » pour l’industrie aéronautique et également la sécurité des batteries Li-ion. Il a par ailleurs un grand intérêt pour la gestion de l’innovation et le pilotage d’équipes R&D multidisciplinaires.
Marc-Antoine Legault
IVISolutions
Chargé de projets à l’Institut du véhicule innovant, Marc-Antoine Legault est ingénieur mécanique et possède...
Mohsen Kandidayeni
Dr. Mohsen Kandidayeni is currently an assistant professor in the Department of Electrical and Computer Engineering at UQTR. He received his Ph.D. in Electrical Engineering from the University of Quebec, Trois-Rivières (UQTR) in 2020. He has held positions as a postdoctoral researcher at Université de Sherbrooke and a research associate at the Hydrogen Research Institute of UQTR.
Dr. Kandidayeni’s research focuses on renewable energy, particularly hydrogen applications in transportation. His work includes health management of fuel cell systems, energy management of hybrid vehicles, and control of PEM fuel cells and electrolyzers. He has published around 65 journal and conference papers and received numerous awards, including the Best Ph.D. Thesis Award at UQTR in 2020 and scholarships from FRQNT.
He is a member of IEEE and has been Chair of Electric Vehicles, Vehicular Electronics, and Intelligent Transportation at the IEEE Vehicular Technology Conference (VTC) since 2022.
Mohsen Kandidayeni
UQTR
Dr. Mohsen Kandidayeni is currently an assistant professor in the Department of Electrical and Computer...
Maha Bhouri
Mme Maha Bhouri est professeure agrégée au département de mathématiques, informatique et génie de l’Université du Québec à Rimouski depuis août 2023. Avant d’occuper ce poste, elle a passé trois ans en tant que professeure adjointe, un poste axé sur l’enseignement, au département de génie mécanique de Memorial University of Newfoundland. Elle a obtenu son doctorat en sciences de l’énergie et des matériaux de l’Université du Québec à Trois-Rivières, suivi de deux stages postdoctoraux au German Aerospace Centre (DLR-Stuttgart) et à l’Université Dalhousie. Ses intérêts de recherche portent sur le développement de systèmes de stockage solide de l’hydrogène et de systèmes de stockage d’énergie thermique avec l’objectif d’accélérer la transition énergétique au Canada.
Dr. Maha Bhouri has been an Assistant Professor in the Department of Mathematics, Computer Science, and Engineering at the University of Quebec at Rimouski since August 2023. Before joining this position, she spent three years as a Teaching Assistant Professor in the Department of Mechanical Engineering at Memorial University of Newfoundland. She earned her PhD in Energy and Materials Sciences from the University of Quebec at Trois-Rivieres, followed by two postdoctoral fellowships at the German Aerospace Centre (DLR) and Dalhousie University. Her research interests focus on advancing the clean energy transition through the development of solid-state hydrogen storage systems and thermal energy storage systems.
Maha Bhouri
UQAR
Mme Maha Bhouri est professeure agrégée au département de mathématiques, informatique et génie de l’Université...